Vyhľadať
Generic filters
Filtrovať podľa Typu
Články
Stránky
Filter by Kategórie
Aktuality AiCES
Ekoturistika
Gastro & Ubytovanie
Kultúra
Meet the Locals
ObjavUdržateľnéSlovensko
Odporúčame
Projekty
Regionálne špeciality
Remeslo
Meet the LocalsFunguje udržateľný turizmus v praxi? Opýtali sme sa Bratislava Region Tourism

Funguje udržateľný turizmus v praxi? Opýtali sme sa Bratislava Region Tourism

Udržateľný cestovný ruch – terminus technikus alebo zavedená prax? Ako sa na celosvetový trend udržateľného cestovného ruchu pozerá región, v ktorom dominuje mestský cestovný ruch a prírodné krásy? Redakcia #ObjavUdržateľnéSlovensko vyspovedala pracovníkov krajskej organizácie cestovného ruchu Bratislava Region Tourism.

Respondenti boli – Iveta Szeghyová, rozvoj udržateľného turizmu; František Stano, výkonný riaditeľ organizácie

Otázka: Čo znamená „udržateľný cestovný ruch“ pre Bratislava Region Tourism?

(Iveta Szeghyová) Rozlišujeme tri aspekty udržateľnosti: sociálno-kultúrny, enviromentálny a ekonomický. Udržateľný turizmus má za úlohu tieto aspekty prepájať a balancovať. Pre nás to znamená rozumieť všetkým negatívnym, ale aj pozitívnym dopadom, ktoré cestovný ruch na miestnu komunitu a destináciu má a následne nastaviť procesy tak, aby sa tie negatívne minimalizovali a pozitívne maximalizovali. V praxi to znamená napríklad, zábránenie úniku ekonomického kapitálu mimo región, v podobe podpory miestnych podnikateľov. Ochrana prírody a vytváranie podmienok na zachovávanie kultúrneho dedičstva, miestnych remesiel a tradícií. Je to o tom, aby destinácia regiónu Bratislava bola schopná zachovať autenticitu toho, čo je pre ňu typické a tradičné, pre návštevníkov dnes, ale aj návštevníkov o desiatky rokov.

Otázka: Máte predstavu o tom, ako je na tom udržateľný cestovný ruch v Bratislavskom kraji v porovnaní s inými slovenskými regiónmi? Mám na mysli aj to, že ste najmenším regiónom, ale na druhej strane s najväčším mestom.

(Iveta Szeghyová) Vnímame, že táto téma začína rezonovať naprieč Slovenskom a nevenuje sa jej iba Bratislavský kraj. Napriek tomu stále chýba národné zastrešenie a uchopenie tejto témy ako hlavný pilier pre rozvoj cestovného ruchu na Slovensku. Výhoda Bratislavského kraja v porovnaní s inými regiónmi spočíva v tom, že tu obyvatelia túto tému vnímajú citlivejšie, a preto aj vyvíjajú väčší tlak na politické subjekty, aby sa tejto problematike seriózne venovali.

Otázka: Čo stojí za myšlienkou projektu Meet The Locals a prečo je dôležité spoznávať príbehy aktívnych ľudí v bratislavskom regióne?

(Iveta Szeghyová) Za myšlienkou tohto projektu je predovšetkým naša snaha o zdôraznenie sociálno-kultúrneho ako aj ekonomického aspektu udržateľnosti, ktoré sa spájajú v podpore miestnych podnikateľov. Často to nemajú jednoduché a je preto nevyhnutné, aby sme im pomáhali, každý ako vieme. Preto sme im týmto projektom chceli marketingovo pomôcť a vyzdvihnúť ich námahu ako aj záujem rozvíjať životaschopnosť miestnej komunity a identitu prostredia.

 

Otázka: Víno, chlieb, domáca kuchyňa alebo možno remeselná dielňa a ďalšie. Malý zoznam reportáží, ktoré ste v rámci projektu natočili na mieste. Kde nachádzate inšpiráciu pre také úžasné podniky a vášnivých vinárov, pekárov, umelcov?

(Iveta Szeghyová) Začalo to tipmi od mojich kolegov, ktorí pre našu organizáciu pracujú dlhšie a majú väčší prehľad. Neskôr pri oslovovaní a natáčaní prvých dielov, sme sa pýtali aj samotných podnikateľov na tipy, keďže veľa z nich pozná a spolupracuje s mnohými zaujímavými ľuďmi. Zároveň sme sa snažili vyberať aj pre danú lokalitu typické motívy.

Otázka: Existuje vo vašom regióne „magické“ miesto, ktoré nepatrí medzi štandardné turistické atrakcie, ale stojí za návštevu?

(Iveta Szeghyová) Záleží z pohľadu, čo považujeme za štandartné turistické atrakcie. Do regiónu Bratislava ľudia cestujú predovšetkým za návštevou nášho hlavného mesta. Preto by som určite vyzdvihla malebné mestečko Modra, ktoré sa nachádza neďaleko od Bratislavy a ponúka bohatý výber zážitkov pre ľudí, ktorí si radi pochutnajú na kvalitnom víne, modernej gastronómii a zároveň sú len na skok od prírody Malých Karpát či tradičného remesla Majoliky. Určite je to miesto, ktoré stojí za návštevu!

Otázka: Poskytujete nejakú inú podporu súkromným/neziskovým subjektom z vášho regiónu? Ak áno, o čo konkrétne ide?

(František Stano) Najviac sa zameriavame na zapojenie lokálnych subjektov do zážitkových  produktov či komplexných balíčkov. Na Slovensku máme stále aký

si mentálny problém užšie kooperovať s cieľom ponúknuť širšie služby a ľahko dostupné zážitky. Subjekty sa medzi sebou správajú až príliš konkurenčne, návštevník chce ale dostať komplexnú ponuku. Naším cieľom je preto adresná podpora tých, ktorí sú ochotní participovať na takomto prístupe. Pri vytvorení nového alebo inovácii pôvodného produktu radi na seba prevezmeme značnú časť marketingových aktivít.

 

Otázka: Aký je výhľad aktivít cestovného ruchu v Bratislavskom kraji na rok 2023 a ktoré druhy cestovného ruchu budú pre vašu KOCR najdôležitejšie?

(František Stano) Ťažšiu otázku nemáte? Výhľady nie sú najlepšie. Nie len pre náš región, ale pre celý slovenský cestovný ruch. Po covide, vojne, energetickej kríze zaznamenávame všetci, aj okolité krajiny, veľké otrasy. Naším špecifikom je oproti susedom, žiaľ, postupné strácanie konkurencieschopnosti. Rámcové podmienky pre znovuoživenie turizmu začínajú byť v našej krajine čoraz nevýhodnejšie. Menej premyslená podpora od vlády v porovnaní s inými štátmi,   vyššie daňové i odvodové zaťaženie, nižšie dotácie na energie – to všetko spolu s nedostatkom pracovnej sily vytvára obrovský tlak na cenotvorbu, kvalitu služieb až po zatváranie firiem. V takomto prostredí sa vo všeobecnosti minimalizuje priestor pre inovácie. Na druhej strane, pre tých, ktorí to nevzdávajú, to vytvára nové príležitosti pre zamyslenie sa o zmene doterajšieho spôsobu práce či podnikania. Je pozitívne, že tieto zmeny sú čoraz častejšie spájané so zmenou filozofie smerom k udržateľnosti. Pre nás to znamená venovať väčšiu pozornosť tvorbe nových inovatívnych a zároveň udržateľných produktov práve podporou subjektov, ktorí sa vybrali touto cestou. Nevidieť ako jediné kritérium masu turistov, ale ich kvalitu. Dokázať ich rovnomerne distribuovať po celom území regiónu a lákať na nové typy zážitkov.

(Iveta Szeghyová) Našou ďalšou víziou do budúcna je aj osveta a vzdelávanie miestnych komunít i samotných návštevníkov, čo je jeden z kľúčových atribútov na ceste za udržateľným turizmom. Dá sa aj milo a nenásilne „poučovať“, ako sa zodpovednejšie správať, lebo udržateľnosť nevytvárajú iba poskytovatelia služieb svojou ponukou, ale aj návštevníci svojím dopytom.

Realizované s finančnou podporou Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej Republiky.

 

 

- REKLAMNÁ PLOCHA -

Predchádzajúci článokMeet the locals – Spoznaj miestnych

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

- REKLAMNÁ PLOCHA -

Odporúčané články

Vidiecka žena roka – Líderka roka 2022

Vidiecky parlament na Slovensku s obcou Trnavá Hora a partnermi vyhlasujú 21. ročník súťaže Vidiecka žena roka – „Líderka roka 2022“ V rámci osláv Svetového dňa...

Mohlo by zaujať

- REKLAMNÁ PLOCHA -

Podobné články

- REKLAMNÁ PLOCHA -